Fitness, Šport

Regenerácia svalov po tréninku

bath balls 1617472 1280 e1557925779658 Regenerácia svalov po tréninku

Všetci vieme, že akýkoľvek šport, trénink, či aktivita je pre náš organizmus prospešná. Musíme si však uvedomiť, že je veľmi dôležitá aj regenerácia svalov po tréningu. Regeneráciou  si zabezpečíme ochranu svalov po tréningu a zabránime ich deštrukcii.Je dôležitá pre udržanie pružnosti a pevnosti svalov.

Ako podporiť regeneráciu svalov

Regeneračné procesy v tele môžeme zlepšiť napríklad strečingom, ktorý vynikajúco uvoľňuje stuhnuté svalstvo a pomáha predchádzať prípadným úrazom. Úlohou strečingu je natiahnuť svaly, ktoré sa pri posilňovaní skracujú.

Veľmi výborná je aj praktizovanie jógy. Pomôže vám posilniť rovnováhu, zvýšiť flexibilitu a ohybnosť tela a zároveň aj psychickú pohodu.

Dôležitú úlohu pri regenerácii zohráva aj kvalitný spánok. Jeho dostatočná dĺžka je dôležitá hlavne preto, že v REM fáze prebieha komplexná regenerácia tela.

Na regeneráciu svalstva je taktiež vynikajúca relaxačná masáž, ktorú si môžeme dopriať aj doma s pomocou masážneho penového valca. Odstraňuje zo svalov zápalové tekutiny a uvoľňuje tuhé miesta v unavených svaloch. Na odkrvenie zaťažených nôh po aktivite nám pomôže  ľahnúť si na chrbát a nohy podržať vo výške kolmo na stenu na niekoľko minút.

 

Taktiež sa odporúča sauna. Odstraňuje telesnú a duševnú únavu, vedie k uvoľneniu svalov, zvýši sa látková výmena a kĺbová ohybnosť. Saunu je možné využívať niekoľkokrát do týždňa.

Wellness taktiež blahodárne pôsobí na pohybové ústrojenstvo, ale aj psychiku.

Pri svalovej bolesti nám pomôžu gély s hrejivými alebo chladivými účinkami. Na rýchle podporenie regenerácie svalov slúži aj kokosová voda. Mnohým pomáhajú aj športové nápoje. Za zmienku tiež stojí ľahké kardio, ako napríklad plávanie, bicyklovanie či ľahký beh. Tieto aktivity dokážu zo svalov úspešne vyplaviť kyselinu mliečnu. Zvyšuje sa pri nich cirkulácia krvi, a tak sa dostane k svalom okysličená krv a všetky potrebné živiny.

Ďalším pomocníkom pri regenerácii sú zábaly, ktoré zvýšia prekrvenie dolných končatín a zbavia nás svalovej únavy.Môžeme využiť masážne gély alebo olejčeky so škoricovou prímesou a potrieť nimi citlivé miesto, ktoré môže byť aj prechladnuté. Na potreté miesto stačí priložiť igelitové vrecko a zaistiť ho obväzom. Je nutné, aby zábal pôsobil aspoň 20 až 30 minút.

Zábaly môžeme aplikovať aj na miesta, ktoré vykazujú známky zápalu alebo začínajúceho zápalu. Veľmi účinný je tvaroh, ktorý má protizápalové účinky. Potreté miesto potom stačí prekryť igelitom a obviazať obväzom. Je vhodné ho nechať pôsobiť cez noc.

Jednoduchým a rýchlym prostriedkom pre regeneráciu svalov sú chladné kúpele, a to ideálne po tréningu. Stačí si do studenej vody namočiť iba nohy, najlepšie na šesť až desať minút. Takýto kúpeľ spôsobuje zníženie prekrvenia. Po ukončení kúpeľa  telo zvyšuje prekrvenie. čo spôsobuje odvod metabolických splodín, ktoré vznikajú pri záťaži. Dobré prekrvenie má za následok zvýšené prekysličenie.

Podobný efekt majú tiež teplé kúpele. Dôležité je, aby voda nebola príliš horúca. Nohy je optimálne namáčať vo vode pri teplote približne 38 stupňov, a to po dobu 30 minút.

Všetci vieme, že pitný režim treba dodržiavať počas tréningu, ale dôležité je ho dodržiavať aj po tréningu  Správnou hydratáciou tela môžeme urýchliť regeneračný proces. Výborná je vodíková voda, ktorá podporuje cievny systém, dodáva telu viac energie, urýchľuje  regeneráciu po športovom výkone, pôsobí ako prevencia proti poškodeniu buniek, zápalom.

Naše telo by sme mali zregenerovať taktiež zvnútra, aby naša myseľ nebola v strese. Pomôžu nám na to bylinkové čaje, ktoré podporujú správnu funkciu tela, ale aj našu psychiku.Bylinky upokoja a posilnia myseľ a regenerujú pečeň, ktorá pri vyčerpaní spôsobuje únavu. Dodávajú minerálne látky, ktoré organizmus využíva na odkyslenie.

Do jedálnička by sme mali zaradiť ryby (proteíny, energia), orechy (energia), cviklu – vyplavuje z tela škodliviny, ktoré znižujú výkonnosť.

Zregenerovať telo vám pomôžu aj ovsené vločky, hovädzie mäso, ryža. Vajcia a šošovica sú bohaté na bielkoviny a špenát je výborným zdrojom glutamínu.

Regenerácia je základ budúcich úspechov

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *